Praktyki absolwenckie — dla kogo?
Praktyka absolwencka ma na celu ułatwienie absolwentom uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy.
Na praktyki absolwenckie mogą zostać przyjęte osoby, które:
- ukończyły co najmniej gimnazjum lub 8-letnią szkołę podstawową (lub świadectwo ukończenia szkoły za granicą uznane za równorzędne)
- w dniu rozpoczęcia praktyki nie ukończyły 30. roku życia.
Zasady odbywania praktyk absolwenckich
Praktyka może odbywać się odpłatnie lub nieodpłatnie. W przypadku odpłatnej praktyki wysokość miesięcznego wynagrodzenia nie może przekraczać dwukrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Praktyka odbywana jest na podstawie pisemnej umowy o praktykę absolwencką, która powinna zawierać:
- rodzaj pracy, w ramach której praktykant ma uzyskiwać doświadczenie i nabywać umiejętności praktyczne (nie może być to praca szczególnie niebezpieczna);
- okres odbywania praktyki,
- tygodniowy wymiar czasu pracy w ramach praktyki,
- wysokość świadczenia — w przypadku odpłatności.
Podmiot przyjmujący na praktykę, na wniosek praktykanta, jest obowiązany wystawić na piśmie zaświadczenie o rodzaju wykonywanej pracy i umiejętnościach nabytych w czasie odbywania praktyki.
Umowa o praktykę — okres trwania i wypowiedzenie
Umowa nie może być zawarta na okres dłuższy niż 3 miesiące. Zawarcie kolejnej umowy pomiędzy praktykantem a tym samym podmiotem jest możliwe tylko jeżeli łączny okres nie przekracza 3 miesięcy.
Jeżeli chodzi o wypowiedzenie umowy — praktyka nieodpłatna może być rozwiązana na piśmie w każdym czasie.
Natomiast w przypadku otrzymywania świadczenia pieniężnego, umowa może być rozwiązana na piśmie z zachowaniem siedmiodniowego terminu wypowiedzenia.
Praktyki absolwenckie a ZUS
Należy pamiętać, że praktyki absolwenckie nie stanowią tytułu do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Podmiot przyjmujący na praktykę nie zgłasza praktykanta do ubezpieczeń. Od wypłaconego świadczenia pieniężnego podmiot nie pobiera także zaliczki na podatek dochodowy, chyba że praktykant ukończył 26 lat.
Czy do praktyk absolwenckich stosuje się Kodeks pracy?
Należy pamiętać, że w przypadku praktyk absolwenckich nie stosuje się przepisów Kodeksu pracy. Wyjątkiem są przepisy, które dotyczą:
- niedyskryminowania i równego traktowania w zatrudnieniu;
- maksymalnego wymiaru czasu pracy, maksymalnego limitu łącznego tygodniowego czasu pracy;
- prawa do nieprzerwanego odpoczynku;
- przerw w pracy;
- pory nocnej.
Podmiot przyjmujący na praktykę jest również zobowiązany do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania praktyki, w tym — w zależności od rodzaju świadczeń i zagrożeń — odpowiednich środków ochrony indywidualnej.
Praktyki absolwenckie a status osoby bezrobotnej
Co istotne, osoba odbywająca praktyki absolwenckie, nie traci statusu osoby bezrobotnej.
Praktykant musi jednak zgłosić fakt odbywania praktyki do Urzędu Pracy.
Jeżeli praktyka jest odpłatna, a miesięczne świadczenie pieniężne przekracza połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę, nie przysługuje mu prawo do zasiłku.
Bezrobotny ma obowiązek zgłaszania się do właściwego powiatowego urzędu pracy w wyznaczonym przez urząd terminie np. w celu przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy. Odbywanie praktyki absolwenckiej stanowi uzasadnioną przyczynę niespełnienia tego obowiązku.
Praktyki absolwenckie — podsumowanie
Praktyki absolwenckie mogą być korzystnym rozwiązaniem dla pracodawców, ponieważ umożliwiają wydłużenie możliwego okresu na „przetestowanie” kandydata oraz bezpieczne inwestowanie w ludzi i budowanie ich lojalności na wczesnym etapie współpracy.
Należy jednak pamiętać, że z praktyk absolwenckich można skorzystać tylko w przypadku spełnienia przez kandydata przesłanek formalnych jak ukończenie odpowiedniej szkoły i wiek absolwenta.
Przygotowały:
Liudmyla Bartkiv
starsza doradczyni imigracyjna
Paulina Sochań
aplikantka radcowska
***
Nowa wizja procedury legalizacji zatrudnienia cudzoziemców
Pod koniec maja 2024 r. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało pełną treść projektu ustawy mającą na celu kompleksową regulację sytuacji cudzoziemców na polskim rynku pracy.
Autorzy dokumentu wskazują na nieścisłość aktualnie obowiązujących przepisów, nadmierną biurokrację procedury legalizacji zatrudnienia oraz brak realnego zaspokajania potrzeb rynku pracy, czego konsekwencją są liczne przypadki nadużyć przepisów oraz łamania praw cudzoziemców [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }